T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
MARDİN / KIZILTEPE - TOKİ İlkokulu

İLKOKULA BAŞLAYACAK ÇOCUKLAR İÇİN AİLELERE ÖNERİLER


İlkokula başlayacak çocuklar için ailelere öneriler:
Çocuğu aile olarak okula hazırlama aşamanız önemlidir.

Okula başlayan her çocuk, ortalama olarak çevresinden okula ilişkin olarak şunları duyar;

vOkulda mutlu olacaksın

v Okulda oyun oynayacaksın

v Okulda birçok sevdiğin arkadaşın olacak

v Okulda çok şey öğreneceksin

v Öğretmenlerin ve arkadaşlarınla iyi anlaşacaksın

vOkulda seni rahatsız edecek hiç bir şey olmayacak. 

   OKUL İSE ÇOCUKLARDAN ŞUNU BEKLER;

·        Okul kurallarını hızla öğrenip uyum sağlamasını

·        Öğretmeni ve sınıf arkadaşlarına yönelik olarak hızla iyi ilişkiler kurmasını

·        Derslerine düzenli bir şekilde çalışmaya başlamasını

·        Verilen görev ve sorumlulukları sorgulamadan yerine getirmesini

Görüldüğü gibi okulun çocuktan, çocuğun çevresinin yönlendirmesiyle okuldan beklentileri çok farklıdır.

Bu farklılığın ortadan kaldırılması hem çocuğu okula hazırlayan ailede hem de okulda ortak bir çalışmayla mümkün olabilir.Çocuğunuza başlangıçta vermiş olduğunuz telkinler arasına, okulun beklentilerine ilişkin açıklayıcı ama korkutucu olmayan cümleler sıkıştırmak, onun okulda tüm bu olumlu özellikleri ve ortamları kazanmasına karşılık, onunda üzerine düşen bazı sorumlulukları olduğunu hatırlatmak yararlı olacaktır.

 

        OKULA UYUM SÜRECİNDE:

žOkula gitme konusunda ödün verilmemeli, mutlaka okula gitmesi sağlanmalıdır. Bu çözümün yarısıdır.

žÇocuğa okulun amacını açıklamak, okula gitmesi konusunda ailenin tüm fertlerinin kararlı ve tutarlı olması gerekir.

žÇocuğun kendini terk edilmiş ve yalnız hissetmesine yol açacak davranışlardan kaçınılmalıdır.

žOkula gitmediğinden dolayı çocuğu suçlamamalı, korkusu ve gözyaşlarıyla alay edilmemelidir.

žVedalaşmaları çabuk ve kısa süreli tutarak, ayrılıkların doğal olduğu hissettirilebilir.

žOna gününüzün nasıl geçtiğini anlatıp, onunla gününün nasıl geçtiğini konuşun.

žÇocuğa okula gitmesi gerektiği zaman geçerse  bu korkuya bir de derslerden geri kalmış olmanın korkusunun ekleneceği söylenmelidir.

žÇocuğunuzun akranları ile zaman geçirmesini sağlayın.

žÇocukla endişeleri ve duyguları hakkında konuşun.

žBoş zaman ve oyun becerileri kazandırarak anne babaya bağımlılık azaltılabilir.

žEvde sakin, olumlu, telaşsız olmaya çalışın.

žKahvaltı yaptırın.

žOkuldan ne zaman, kimin alacağını ve eve  nasıl döneceğini anlatın.

žAnne-babaya ait bir eşyayı gün boyunca saklaması için çocuğa verebilirsiniz.

žSınıf kapısında beklemeyin.

žEvde her şeyin yolunda olduğunu anlatın.

žÇocuğun endişelerini, merak ettiklerini sizinle paylaşması için fırsatlar yaratın.

žKendi okul yaşantınızla ilgili olumlu deneyimlerinizi anlatın.

žOkul yaşantısındaki olumlu yönleri öne çıkarın.

žÇocuğunuzu okula daha az bağlı olduğu ebeveyn ya da aile yakınının getirmesini sağlayın.

žOkulla ilgili kaygılarınız varsa, çocuğun yanında konuşmaktan kaçının.

žSınıf öğretmeni ve rehberlik servisi  ile işbirliği içinde olun.

žÖğretmeninin mutlaka bilmesi gereken bir durum varsa bilgilendirin.

 

    •Çocuklarınıza birden bire büyümüş gibi davranmayın. Çelişkili tutumlar göstermeyin. Ödevlerini yapmasını istediğinizde sen büyüdün artık derken konuşmalarınıza katılmak istediğinde sen küçüksün diyerek red etmeyin.
   •Her şeyden öte kendine olan özgüvenini destekleyin. Yalnız başına yapabileceği konularda destek olun. Özerklik duygusunun gelişmesi, kendini bir birey gibi görmesini sağlayacaktır.
   •Uykuya yatış ve kalkış saatlerinin mutlaka düzenli olmasını sağlayın.

Çocukların duygu durumlarını, anne-babaların rahatlığı, kaygı ve korkuları, endişe ve güvensizlikleri yada kararsızlıkları da etkileyecektir. Çocuklar iyi birer gözlemci ve kopyacıdırlar. Sözlü ve sözsüz her türlü uyarıcıyı algılayıp, kendi duygularını da ekleyerek sonuca ulaşırlar.

 

Birinci sınıfta ne gibi sorunlar görülürse bir uzmandan destek alınmalıdır?

Çocuk okuma yazmayı öğrenirken aşağıdaki belirtileri gösteriyorsa mutlaka bir uzmandan destek almakta fayda vardır. Eğer çocuğunuz,
•b-d-p-6-9 gibi sembolleri karıştırıyor ise,
•Öğretmeniniz onu uzun süre dinleyemediğini sürekli bir şeylerle oynadığını söylüyorsa, 
•Olduğundan büyük yada küçük yazılar yazıyorsa,
•Yazıları okunamayacak kadar kötü ise,
•Sınıfın hep gerisinde kalıyorsa,
•Okurken heceleri birleştiremiyorsa,
•Derste dalıp gidiyorsa,
•Evde ödev yapmak sizin için kabusa dönmüşse,
•Arkadaşlarından kopuk yada sürekli uyum sorunları yaşıyor ise mutlaka bir uzmandan görüş almanızı öneririm.


Anne ve babalar birinci sınıfta çocuğunun başarılı bir yıl geçirmesi için neler yapmalı?

•Ödev yapma alışkanlığını kazanmasını sağlayın. Ödevlerini siz değil kendisinin yapması konusunda yönlendirin.
•Mutlaka çalışma masası kullanmasını sağlayın. Çalışma ortamının olabildiğince az uyaranlı ve sade olmasına dikkat edin.
•Uyku saatlerinde düzen sağlayın. Uykusunu iyi alan çocuğun öğrenmesi de o oranda hızlı olur.
•Beslenme alışkanlığında sağlıklı gıdalara yönlendirin.
•Tv, internet, bilgisayar oyunlarının sürelerini sınırlandırın. Günde maksimum bir saati geçmeyecek şekilde imkan verin.
•Günlük rutinlerinizi aksatmamaya çalışın. Her gün aynı saatlerde yemek yeme, ders çalışma, tv izleme vb.. gibi..
•Çocuğunuzun hayatını derslere endekslemeyin. Her şey ders ve okul gibi göstermeyin. Boş zamanlarını faydalı etkinliklerle değerlendirmesi gerektiğini öğretin.
•Aile içi etkinliklere mutlaka vakit ayırın. En azından haftada 1-2 defa televizyonu, telefonu kapatarak çocuğunuzla oyun oynayın. 
•Mutlaka bir spor dalına yönlendirin.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 03.06.2015 - Güncelleme: 03.06.2015 15:44 - Görüntülenme: 1505
  Beğen | 2  kişi beğendi